Сърцето – мускула който винаги работи и органа, които не спира за почивка. Много малко хора се замислят за него и често го неглижират (недостатъчно движение, неправилно хранене) или направо си го тормозят (негативни емоции, тютюнопушене, стрес)

Днес ще разгледам някой витамини и някой храни, които би било добре да познавате в случай, че искате да се грижите правилно за него.

От кои витамини има нужда сърцето?

🧡Ретинол – витамин А. Той е мастноразтворим витамин, който се съдьржа в рибеното масло, млечните продукти, говеждия черен дроб, сметаната, жълтъка. Предшественика на ретинола – каротина се сдържа в червените чушки, морковите, тиквата. Витамин А стимулира обмяната на веществата и влияе благоприятно на стените на съдовете – оздравява ги.

💛Аскорбинова киселина – витамин С. Този витамин спада ком водоразтворимите витамини, съдържа се в цитрусите, черната боровинка, шипките, ябълките, кивито, папаята, помелото, ягодите и др. Той снижава нивото на “вредния” холестерин и така предпазва от образуването на холестеринови плаки на стените на съдовете и от сърдечно-съдови заболявания. Неотдавна бяха направени изследвания, които показаха, че сърцето има нужда от огромни количества витамин С. Затова винаги при проблеми с него е нужно да се приеме достатъчно количество витамин С.

💚Рутин – витамин Р, отнася се към биофлавоноидите – веществата, които забавят процесите на стареене в организма на човека. Той повишава здравината на стените на съдовете, подобрява проницаемостта на капилярите, предпазва ги от чупливост. Най-голямо количество витамин Р има в елдата (така любима моя култура) съдържат го цитрусите,

гроздето, сливите, корите на ябълките, спанака, малините, шипките.

💙Токоферол – витамин E, е витамин на младостта; той има мощни антиоксидантни свойства, неутрализира вредното въздействие на свободните радикали – окисляването на полиненаситените мастни киселини в мембраните на клетките. Съдържа се в растителните масла, мазната риба, бадемите, лешниците, пшеничните кълнове, авокадото, жълтъка, листните зеленчуци.

💜Тиамин /витамин В1/ – той се синтезира в микрофлората на червата, стимулира сърдечния мускул, подобрява неговите съкратителни способности, нормализира сърдечния ритъм, подобрява състоянието на коронарните съдове. Дефицита на витамин В1 води до срив в сърдечната дейност, аритмия, задух. Съдържа се в зърнените храни, лешниците, бобовите храни, слънчогледовите и тиквените семки, морковите, картофите и др.

🤍Пиридоксин – /витамин Вб/ – под неговото въздействие протича разпадат на излишъка от холестерин, този процес предпазва от образуването на холестеринови плаки в сьдовете и от сърдечно-съдови болести. Пиридоксинова недостатъчност имат

повечето пациенти с коронарна атеросклероза. Източник на витамин В6 са брюкселското зеле, целина, царевица, фъстъци, орехи, чесъна, слънчогледовите семки и др.

🤎 Витамин F – това са група полиненаситени масти киселини, които съдържат най-добрите витамини за сьрцето и съдовете – Омега-3 и Омега-6. Те предпазват съдовете от холестеринови плаки и атеросклероза, нормализират пулса. Полиненаситени мастни киселини се съдържат в растителните масла, морските продукти, бадемите, орехите, авокадото, сухите плодове и др.

💕Коензим Q10. Той има витаминоподобно вздействие върху организма, висока антиоксидантна активност и може да влияе върху окислително-възстановителните реакции в клетките. Синтезира се в черния дроб при постъпването на продукти от живо-тински и растителен произход. Коензим Q10 увеличава генерирането на енергия в тялото и подсилва сърцето.

💊Необходими на сърцето минерали и микроелементи:

🧡Магнезий: той е нужен на всяка клетка в организма, влияе на кръвното налягане, върху баланса на калия и натрия, който е под неговия контрол, помага при сърдечна недостатъчност. Недостига му води до високо кръвно налягане. При дефицит на магнезий човек става раздразнителен, чувства постоянна умора, страда от косопад. На усвояването му пречат алкохолът, сладкарските изделия, пикочогонните средства, силният чай и кафето го извеждат от организма. Магнезий съдържат бобовите храни, соята, морските продукти, лещата, шареният боб, ядките, зелен фасул, моркови, картофи, спанак, праскови, банани, ягоди малини, сусам.

💛 Селена е необходим за по-доброто усвояване на минералите и витамините, той предпазва от болести на сърцето и съдовете. Съдържа се в морските продукти, пълнозърнестите храни, черния дроб, лука, чесъна, гъбите, скаридите, сьомгата и др.

💚 Калия наричат микроелемента на сърцето – той помага да се осъществи преминаването на електрически импулс по нервното влакно до мускула на сърцето с по-нататъшното му съкращаване. Съдържа се в кайсиите, зелето, сушените кайсии, морковите, ядките, картофите, тиквите, доматите, магданоза и др.

💙 Фосфорът е строителен материал за мембраните на клетките, мускулните ськращения и предаването на нервните импулси са невъзможни без него. Фосфор съдържат аспержите, морските

продукти, сушените плодове, триците, лененото семе, сусама, сиренето, сьомгата, скумрията ядките и др.

💜 Калцият подобрява съкратителната способност на миокарда, отговаря за свиването и отпускането на кръвоносните съдове, съдържа се в кафявите водорасли, киселомлечните продукти, ри-

бата, броколито, зеленолистни зеленчущи, смокини, бамя и др.

Защо се повишава вредният холестерин в крьвта

❗️Поради неправилно хранене: употребата на мазни храни, сметана, краве масло, колбаси, месо, майонези, торти с крем.

❗️Наднормено тегло, което води до мастни отложения, влошен метаболизъм и повишен риск от висок холестерин.

❗️Слабо физическо натоварване.

Негативни навици: алкохолизма и пушенето водят до замърсяване на кръвоносните съдове и до отлагане на холестеринови плаки на стените им.

Бъдете внимателни, добри и грижовни към този така важен орган – сърцето! Ако имате нужда от помощник по пътя към вашата промяна ще се радвам да бъда вашия човек, прости се свържете с мен на оставените координати! 💞