🤸🏽‍♀️Видове протеин и как да изберем “перфектния”

👉🏽Много често ме питат какъв протеин пия и какъв ще препоръчам за употреба. Отново любимото ми “зависи”. Добавките, както и всичко друго свързано с грижата за тялото ни трябва да да относително и съобразено с нашите лични нужди, предпочитания, финансови способности и хранителни навици. Тъй като видовете протеин са много, ще опитам максимално да изчистя съдържанието и с две думи да обясня кой вид за кого би бил подходящ.

1. Суроватъчен протеин – Това е най-простата и най-често срещата форма. Извлича се от млякото, не е подходящащ за хора с лактозна нетолерантност, достъпен като цена, средно около 120кал, 23-5гр протеин. Добър за всички, които просто искат да приемат протеин и нямат особени изисквания.

2. Протеин изолат – “най-чистата форма на протеин”. Често без захар, подходяща за хора, които не консумират лактоза, бързо усвояване от организма. По-малко калории и повече протеин в доза. За хора на диета или искащи бързо усвояване и възстановяване след физическо натоварване.

3. Яйчен протеин – Яйчният протеин е лесно разтворим и усвояем. Изключително богат е на аминокиселини, съдържащи сяра. Не съдържа лактоза и е подходящ за индивиди с лактозна нетолерантност. Яйцата съдържат всичките осем назаменими аминокиселини (незаменими са тези,които тялото ви не може да направи от други вещества) и много високи нива на всички аминокиселини – и по-специално важните амини, съдържащи сяра.

4. Казеин – води се “бавноусвоим” затова хората го приемат най-често вечер, когато не приемат храна, за да могат да се спрат процесите на разпад. Мое лично мнение е, че през деня също би бил толкова полезен, колкото и приеман преди сън. Не е подходящ за хора с лактозна нетолерантност. Казеинът, както всички останали протеини, е качествен източник на аминокиселини. Съдържа около 23-5гр протеин.

5. Телешки протеин – Говеждото е един от най-добрите естествени източници на креатин. Телешкият протеин подпомага повишаването на силата и работоспособността, има високо съдържание на аргинин, подобрява кръвоснабдяването и задържането на азот и също така спомага за производството и възобновяването на колаген. Добър избор е за неприемащите млечни продукти.

6. Веган протеин – много хора промениха хранителните си навици и тези, които са веган или вегетарианци не приемат тривиалните протеини на прах, дали заради тяхна лична философия или заради здравословни причини това е лично техен избор. Веган протеините са добър вариант за спортуващите (и не само) избрали този начин на хранене. Тези протеини са най-вече на база грахови, но има оризови, бадемови, конопени, соеви и други. Поради липсата на глутен и лактоза, този протеин се усвоява бързо, благодарение на което веднага след хранене ще се чувствате леки и няма да бъдете застрашени от проблеми с газовете.

7. Матрица – това е вид протеин, който съчетава няколко вида протеин в себе си. Този вид е предпочитан избор на някой хора поради няколко причини – засищат за по-дълго време, което ги прави много добър вариант за заместител на хранене. Бавното усвояване захранва тялото и мускулната тъкан за по-дълго време. Това ги прави чудесен вариант за прием преди лягане, както и някои научни изследвания показват, че приемът на комплекс от протеини след тренировката е по-ефективен вариант от чистата суроватка.

8. Протеин за готвене – малко хора знаят, но обикновения протеин не е особено подходящ за приготвяне на сладкиши и печива на висока температура. “Проблемът” е, че протеинът се унищожава при нагряване. Не е казано, че не може да се използва веднъж-два пъти, но най-оптимален вариант е да се използва специален протеин за готвене. Цената му не е висока и се продава често в малки, удобни опаковки.