Кожният микробиом и пробиотиците в  грижата за кожата 

Когато говорим за кожата, обикновено мислим само за красота й – как да скрием тъмните кръгове под очите, някоя друга пъпчица или да изразим по-добре контура на лицето. Истината е, че здравето на кожата е от съществено значение за здравето на цялото ни тяло. В крайна сметка, тя е най-големият орган в тялото и основният „щит“ между нас и външния свят. Нашата кожа е дом на милиарди микроорганизми и изследванията тепърва започват да откриват важната им роля за нашето здраве.

Предупреждавам ви, откритията са вълнуващи. Какво представлява кожния микробиом?

Кожният микробиом, понякога наричан кожна микрофлора, е термин, който описва трилионите „микроорганизми“, които живеят в нашата кожа. В състава му влизат над 1000 различни вида бактерии и 80 различни вида гъбички. Някои от тях са обитатели и на чревния микробиом, включително видове Staph, Strep и Candida. Има и няколко вида  пробиотични бактерии от семействата Bifidobacterium и Lactobacillus, но значително по-малко, отколкото се намират в дебелото черво.

Кожният микробиом се променя в зависимост от „еко-нишата“ или мястото, на което живеете. Микроорганизмите варират, в зависимост от количеството светлина, на което сте изложени. Различните участъци от кожата имат и различна микрофлора. Оказва влияние и дали зоната от кожата е влажна, суха, окосмена или мазна. Също така, микробиомът се различава при мъжете и жените, както и при различните възрасти. Например, потен тийнейджър с бушуващи хормони ще има много по-различен микробиом от жена в постменопауза, водеща заседнал начин на живот.

Каква е ролята на микробиома за нашето здраве? 1. Комуникира с нашата имунна система Някога учените са смятали, че нашият микробиом съществува само на повърхностния слой на кожата и че по-дълбоките дермални слоеве са напълно стерилни. Сега знаем, че това не е вярно. (Логично.) През 2013 г., учените се „гмуркат“ надълбоко в дермата, търсейки микроорганизми, които откриват чак до подкожния мастен слой. Оказва се, че микробиомът от този слой си „говори“ директно с имунната ни система.

2. Предпазва ни от инфекции „Балансираният“ кожен микробиом предпазва от инфекции по почти същия начин, по който го прави „балансираният“ чревен микробиом: чрез изместване на патогенните  бактерии. „Добрите“ микроорганизми по кожата предпочитат относително кисела среда (pH около 5,0), което, от своя страна, също инхибира растежа на патогени. 

 

3. Облекчава възпалението Микробиомът и имунната система на кожата „разговарят“ редовно помежду си, което води до намаляване на възпалението. Когато микробиомът е извън баланс, имунната система може да освободи различни антимикробни пептиди като кателицидин, които да помогнат за възстановяването на баланса. Също така, добрите бактериални обитатели могат да инхибират освобождаването на възпалителни съединения от имунната система. 

4. Предпазва ни от агресорите в околната среда Микробиомът подпомага заздравяването на рани, предпазва ни от алергени, минимизира окислителното увреждане и поддържа хидратацията на кожата. Всъщност, някои съвсем нови изследвания показват, че добрите бактерии могат да ни предпазят от вредните UV лъчи. Едно проучване установява, че пробиотичните бактерии могат да ни предпазят от образуването на рак на кожата. 

Как можем да компрометираме кожния микробиом и до какво води това? 

Вероятно знаете, че купища антибиотици, много други лекарства и лошата диета могат да навредят на чревния микробиом. Същото важи и за кожния микробиом. Използването на дезинфектанти за ръце е важно и ни предпазва от болести, но същевременно допринася за кожната дисбиоза, а това, от своя страна, може да доведе до различни кожни заболявания. Небалансираният микробиом или кожната дисбиоза се свързват с псориазис, алергии, екзема, контактен дерматит, акне, лошо зарастване на рани, пърхот, инфекции, розацея и ускорено стареене на кожата. Можем да компрометираме кожния микробиом по два начина: в зависимост от това какво слагаме върху кожата и какво слагаме в тялото.

1. Използвате грешните продукти Ако сте пристрастени към чистотата, може да увредите микробиома на кожата си. Да вземем за пример сапуните със сулфати; по своята същност, те са алкализиращи. Реално, така работят за премахване на мръсотията и микробите. Но припомнете си, че нашият кожен микробиом предпочита рН около 5. При това сравнително кисело рН, „добрите“ микроорганизми „процъфтяват“. За сметка на това, опортюнистични

бактерии – дисбиотичните играчи – се радват повече на по-високо, по-алкално pH. А сапунът има рН до около 10…Едно много интересно проучване показва, че при децата, които мият чинии на ръка, има по-ниска честота на алергии, в сравнение с тези в чиито семейства, се използва съдомиялна машина. Авторите предполагат, че резултатите са свързани с ползите от допира на кожата с микробите от мръсните чинии.

2. Чревният ви микробиом също е компрометиран Нови изследвания показват, че всичко, което уврежда чревния микробиом, влияе и  върху микробиома на кожата. Нарича се оста „черва-кожа“ (да не се бърка с оста „черва мозък“) и учените тепърва започват да проучват въпроса. Голяма част от изследванията проучват връзката между здравето на червата и акнето. Ето какво казват учените: „Чревният микробиом влияе върху възпалението, оксидативния стрес, инсулиновия отговор, нивата на тъканни липиди, растежа на патогенни бактерии, включително на нивата на невропептиди и невротрансмитери, регулиращи настроението.“ Някои изследвания предполагат, че приемът на пробиотици може да намали риска от  развитие на кожни алергии и заболявания, като подобрят естествените бариерни функции на микробиомът ни.

3. Прекалявате с грижата за кожата Използването на прекомерно количество продукти, с висока концентрация на активни съставки, има потенциала да увреди кожната бариера. Тук визираме честата употреба на киселини и абразивни частици, както и на ретиноиди във висока концентрация. Продуктите от този тип трябва да бъдат въвеждани постепенно и да бъдат използвани умерено (и разумно). Вредите, които могат да нанесат на кожната бариера, при неправилна употреба, многократно надхвърлят ползите им.

4. Живеете в 21-ви век 

Разходките сред природата са полезни за физическо здраве, за психическо здраве и, оказва се, за микробиома. За съжаление, днес все повече хора живеят в градска среда; без достъп до зелени паркове. Така човешката микрофлора става все по-малко разнообразна.Изследванията установяват, че контактът с природата (или липсата му) влияе пряко на разнообразието на микрофлората. „В индустриализираните страни, разпространението  на незаразните болести се увеличава драстично от средата на 20-ти век“, споделят учените от едно проучване. „Причинно-следствените връзки остават слабо проучени, но увеличената гъстота на населението, замърсяването, заседналия начин на живот, тютюнопушенето, промените в диетата и ограниченото излизане на открито са сериозни фактори.“

Проучването открива, че излетите на открито подпомагат разнообразието на микробиома и го насищат с „добри“ бактерии. Микробите в природата буквално се прехвърлят върху кожата (и в носа), чрез допир и дишане. (Изключително вълнуващо е да открием, че природата всъщност е пълна с „добри“ микроорганизми, които само чакат да бъдат „уловени“, за да ни донесат ползи за здравето!)

Как да поддържаме баланс в микробиома?
Ако мислите, че най-вероятно може да сте нанесли доста щети на микробиома си през годините, добрата новина е, че можете да помогнете за възвръщането на баланса. Ето как: 1. Хранете се здравословно и не пропускайте хидратацията Препоръчвам добри мазнини, достатъчно протеини, да не изключвате въглехидратите, да приемате повече кръстоцветни зеленчуци и да пиете повече вода. Изключете от диетата си преработените храни и намалете захарта. Изследванията показват, че това, което слагате в устата си влияе сериозно върху кожата и нейния микробиом. Приемайте поне 1.5 л. вода на ден.

2. Идентифицирайте храните, които не влияят добре на кожата ви.

Уточнявам, че това е строго индивидуално. Тъй като знаем, че микробиомът на кожата се влияе от вътрешното възпаление, постарайте се да ограничите храните, за които знаете, че не се отразяват добре на кожата ви. Например, млечните продукти и глутенът са свързани с изострянето на редица кожни проблеми, включително на екзема и акне.

3. Погрижете се за червата си
Знаем също, че кожните проблеми се влияят от чревния микробиом и здравето на  лигавицата на червата, затова препоръчваме да потърсите висококачествен пробиотик.  Съществуват много изследвания за употребата на пробиотици за поддържане здравето  на червата и микробиома на кожата.