Цикъла на едно хранене и как влияе по часове на тялото ни:

🩸Нивата на кръвна захар се покачват

👉🏽Започва веднага след хранене

Вашето тяло започва процеса на храносмилане веднага след приема на храна. Погълнатите въглехидрати се преработват и освобождават в кръвния поток като глюкоза (захар). Това повишава нивото на кръвната глюкоза. Това от своя страна кара тялото ви да започне да произвежда инсулин. Този хормон има две важни функции:

1️⃣Първо, стимулира усвояването на кръвната захар (глюкоза) в тъканите за бързо снабдяване с енергия, веднага след хранене

2️⃣Второ, той съхранява енергия – обикновено тялото не се нуждае от цялата енергия, която се освобождава чрез прекомерна консумация на въглехидрати или захар. Поради тази причина инсулинът стимулира превръщането на глюкозата в нейната складова форма гликоген.

Гликогенът се съхранява в черния дроб и мускулите ви, само за да бъде освободен, когато отново е необходима енергия. След като запасите от гликоген се напълнят, излишният гликоген се съхранява във вашата мастна тъкан във формата на мазнини.

🩸Нивата на кръвна захар спадат

👉🏽Започва 3 часа след последното хранене

Инсулинът транспортира глюкозата в кръвта до нашите клетки и тъкани. В резултат на това нивото на глюкозата в кръвта спада и нивото на кръвната захар отново спада.

Докато хормонът инсулин е в нашата циркулация, клетките са готови да абсорбират енергия. През това време и докато глюкозата е в кръвта ни и гликогенът в мускулите или черния ни дроб, мазнините не се използват като основен източник на енергия.

Нашето тяло преминава към производство на енергия от мазнини, след като глюкозата в кръвта ни е изчерпана и гликогеновите запаси използвани

🩸Нивото на кръвната захар спада

👉🏽Започва 9 часа след последното хранене

След като храната е усвоена и тялото ни е спряло да произвежда инсулин, има кратък период на почивка. Това състояние обаче не трае дълго, тъй като нашите органи, мускули и когнитивни процеси непрекъснато консумират енергия. Нов играч навлиза в областта на хормоните: глюкагон.

Веднага щом нивото на кръвната ни захар спадне, тялото трябва да реагира.

Задачата на глюкагона е да освободи съхранявания преди това гликоген обратно в кръвта. По този начин нивото на кръвната ви захар остава постоянно и се осигурява енергийно снабдяване.

🔥Горене на мазнини

👉🏽Започва 11ч след последното ви хранене

Непрекъснатите енергийни нужди на вашето тяло взимат своето. Дори енергийните резерви от предишния складиран гликоген скоро се изчерпват. Сега е време да се обърнете към по-голям ресурс: вашите мастни резерви. Средният запас от калории на възрастен човек под формата на мастни резерви възлиза на около 80 000 калории.

За да използва тези резерви, тялото ви започва да произвежда хормони за изгаряне на мазнини. Впечатляващите 6 хормона (изброявам по-долу) участват в този жизненоважен механизъм. Тези хормони изпълняват повече или по-малко функция на метаболизма на мазнините:

•Растежен хормон (човешки растежен хормон, HGH)

•IGF-1 (инсулиноподобен растежен фактор)

• Глюкагон

• Тестостерон

•Адреналин

• Т3 (трийодтиронин)

🫧Кетоза

👉🏽Започва 14-16 часа след последното хранене

След като вашата армия от хормони, метаболизиращи мазнините, е започнала да работи и осигурява на тялото ви нова енергия, се случва нещо интересно. Кетоните се произвеждат в черния дроб като страничен продукт от изгарянето на мазнини. Този процес започва 14-16 часа след последното ви хранене и се увеличава по интензивност в зависимост от това колко дълго гладувате.

Кетоните са молекули на мастни киселини, които се образуват, когато мастните клетки се разграждат.

🧠Известно е, че осигуряват енергия на сърцето, мозъка и жизненоважни органи.

Кетоните активират вашите нервни клетки, укрепват интелектуалния капацитет и развиват нови клетки от мозъчните стволови клетки. Те може да са причината да се чувствате особено концентрирани и продуктивни по време на периода на гладуване например.

🧬Автофагия

👉🏽Започва около 16 часа след последното хранене

Представям ви, любимото на всички напоследък (а и на мен) автофагия! Процес, стартиран от по-продължително гладуване и изгаряне на мазнини, автофагията влиза в действие след около 16 часа гладуване.

Автофагията се превежда от старогръцки aútóayos (autóphagos), което означава „да погълнеш себе си“. Точно това се случва по време на автофагията. Вашите клетки започват да обработват “себе си.”

Старите клетъчни компоненти и така наречените “неправилно нагънати” протеини се рециклират по време на тази фаза. Те не само се рециклират, но и се обновяват напълно. Вашето тяло претърпява голямо и правилно почистване отвътре и от само себе си МНОГО ПО-ЗНАЧИМО от всякакъв платен метод за детокс. Това не само прави вашите клетки по-ефективни, но също така удължава живота им, а с това и вашия собствен.

От написаното искам да обобщя най-важното:

✔️противно на всеобщото вярване не глада, а преяждането ни убива. Глада дори може да помогне на тялото ни да се чисти ефективно.

✔️хранене на всеки три часа не позволява да се свалят килограми така активно, затова се налага калориен дефицит, но при хора търсещи оптимизиране на кръвната захар това е перфектния вариант.

✔️по-малко калории и повече глад може да доведе до силен антиейдж ефект, да подобри дейността на системи като цяло и оптимизира работата на мозъка.

✔️каквото и да правите е добре да разглеждате процесите на биохимично ниво, за да знаете какво да очаквате. Ако нямате времето, енергията или капацитета да разберете нещата е най-добре да намерите правилния специалист. Оставам на разположение за вас – 📞 0896848627 ✉️ на ДМ на страницата или мейл healthandshapewithmaria@gmail.com